Lednové individuální projekty a školní konference
Máme po přezkoušení, řada z nás je unavena dlouhou online výukou a venku řádí Covid.. co jsme podnikli na konci pololetí?
Vyhlásili jsme 3 projektové týdny.
Děti od třetí třídy měly možnost si školu postavit podle svého. Našla se velká spousta tutorů se zajímavou nabídkou témat (které ale stejně nestačila a řada dětí přišla se svými náměty), do toho probíhala nepovinná výuka. Bylo tak možné zapsat se na výuku nebo se připravovat na přijímačky nebo se celé tři týdny věnovat jen a jen svému projektu (nebo cokoliv mezi tím).
Podmínkou bylo na závěr, na naší školní online konferenci, ve třech minutách, představit svojí práci a zárověň na svůj disk nahrát materiály ke svým projektům..
Jak to dopadlo?
Skvěle, velké množství různorodých projektů. Zajímavé prezentace. Řada vystoupení z komfortní zóny (kdy např. zjistíte, že opravdu vy sami se musíte ozvat svému tutorovi a vše si domluvit :-).. a nikdo vás honit nebude.. a deadline se blíží.. ).
Posuďte sami, 20 dětí, které se zapojily do práce na projektech zvládlo během tří týdnů zrealizovat tohle všechno:
- Sestavit a zprovoznit 3D tiskárnu
- Zjistit hodně o planetách, měsících Jupiteru, hledání exoplanet a připravit se na rozhovor s astronomem
- Naprogramovat inteligentní svítící řetěz pomocí mikropočítače BBC:MicroBit
- Prozkoumat a zaznamenat případ vraždy novináře Jána Kuciaka a vytvořit audionahrávku
- Vytvořit kuchařku receptů a vyzkoušet je (v několika variantách)
- Vznikly dvě outdoorové hry v terénu Českého ráje
- Vzniklo několik misek na klíčení semen
- Proběhlo zaměření terénu a vzniklo několik map okolí v měřítku
- Keramické nádobíčko pro panenky (v několika verzích)
- Někteří ovládli háčkování a vzniklo několik čelenek a čepice
- Svatý obrázek - podmalba na sklo
- Loutkové divadlo (dvě děti nám představily záznamy svých divadel a představení)
- Prozkoumaly a představily nám psychologické experimenty (např. Zimbardův vězeňský experiment)
- Proběhla příprava na stavby přírodních staveb a vzniknul detailní plán (včetně CAD modelu)
- Navzdory lednovému počasí odvážlivci přenocovali venku v improvizovaných přístřešcích
- Vznikly návrhy hrnečků s historickými motivy (v několika verzích)
- Vzniklo další číslo školního časopisu "Volavecká drbna"
- Začala vznikat příručka - "Jak se postarat o koně"
- Byly sepsány příběhy jak se různí lidé naučili cizím jazykům
- Byl vytvořen meč pro LARP
- Byl zkonstruován, vyzkoušen a optimalizován dřívkový vařič z odkapávače z IKEA
Hustý, co?
Mám obrovskou radost z toho co vzniklo. I z toho, že se ukázalo, že to jde udělat izolaci dětí navzdory (holt je to jen trochu organizačně obtížnější a např. je třeba rozdistribuovat materiál :-) ). Většině dětí (i dospělých) to zatraceně pomohlo.
Navíc jsme úspěšně otestovali nový způsob projektové práce (ve formátu nejčastěji jeden tutor-jeden žák) i s funkčním formátem online konferencí.
Mimochodem drtivá většina dětí se velmi úspěšně vypořádala s drsným požadavkem - máš přesně tři minuty na představení veškeré svojí práce a v nich řekni vše podstatné.. Dokonce bych řekl, že to zvádly lépe než to obvykle dávají dospěláci :-).