Celoškolní historický projekt

28.2.2020

Starší děti jsme rozdělili na dvě skupiny - Husity a Římany... a postavili je před úkol: 2.4. proběhne ideový souboj. Máte jako tým představit vaši dobu ze 4 pohledů a získat na svou stranu co nejvíce diváků. Stanovili jsme nějaké cíle, ale způsob jakým jich týmy dosáhnou, je zcela na nich. Naše role jako dospěláků je být jim pouze k dispozici (když bude třeba s něčím složitým pomoci), hlídat a tlačit je do projektového způsobu práce a případně nabídnout výuku/přednášku/debatu výhradně na dobrovolné bázi. Celkem na to mají šest projektových dní a navíc díky Vendule tu byla možnost zajet v neděli 16.2. do Prahy do divadla MINOR na skvělé představení "LIPANY" (což využilo asi 11 dětí a 4 dospěláci, Vendulo DĚKUJEME!).
Vlastně nám ani tak moc nejde o kvalitu závěrečného představení a ani historická fakta a souvislosti nejsou pro nás tím nejdůležitějším. Hlavním cílem je rozvíjet spolupráci, komunikaci, samostatnost, vyhledávání a zpracování informací, schopnost něco rozvrhnout a naplánovat, převzít za to odpovědnost a zařídit to....


Realita?
Přátelé, dějou se teda věci... Je poučné vidět, jak někteří jdou makat a vyhledávat informace, jiní zase trochu tápou. Vidíte složitou komunikaci uvnitř týmů a vyjednávání s konkurenčním týmem. Koordinace práce uvnitř týmů je taky velká výzva. Plánování činností je kapitola sama pro sebe a velkou výzvou je také postupně zjistit, proč má vlastně detailnější plánování a projektová metodika dost velký praktický smysl. Odhadnout, co já nebo můj tým v daném čase reálně dokážeme zvládnout, to je taky bomba... Obzvlášť, když to přítomný dospělák za vás rozhodně neudělá, ale naopak se okatě raduje, když si na tom "rozmlátíte držku"...

Takřka na všech jsou vidět velké pokroky, hlavně v oblasti komunikace, koordinace a shánění a zpracování zdrojů. Někteří si téma začali brát domů a zapojovat rodiče a prarodiče... a pak se najednou ve škole objevují zbraně z ledasčeho, modely katapultů, prapory, apod. Překvapuje nás, co všechno už o svých obdobích vědí. Římané si se mnou dohodli schůzku, na které mi demonstrovali splnění kritérií - "každý řekne 3 věci o svém období a 1 o období soupeře". Ač se osobně dost zajímám o období Říma, tak půlku věcí, co mi řekli, jsem vůbec nevěděl. Vlastně nám tenhle způsob práce dal i super příležitost k debatě, co vlastně zadat do vyhledávače, abych našel to, co hledám. Postupně jsou testovány dobové recepty, vznikají plány na tvorbu oblečení, vznikly hromady zbraní z různých materiálů a řada dětí má dobrou představu o způsobu jejich použití v daných obdobích stejně jako o životě v té které době. Vzniká video dokumentující splnění požadovaných kritérií.

Možná by kvalita závěrečného představení byla lepší, kdyby to organizoval nebo koordinoval nějaký dospělák. Ale to je přesně to, co nechceme. A z toho, co dnes vidíme, si myslíme, že by to byla škoda. Určitě by se to projevilo menším zaujetím a aktivitou dětí, nemluvě o splnění našich hlavních výukových cílů. A ono je to sakra složité, když si vymyslíte, že chcete vytvořit dobový oděv a přítomný dospělák vám pomůže tak, že vám doporučí si to dobře naplánovat a vyřešit, jak zajistím, že budou látky, šicí stroj a další pomůcky k dispozici a já budu vědět, co mám dělat. A místo toho, aby to zařídil, tak klade dotěrné otázky, jak to chci zařídit já...


V každém případě nám to přineslo zatím velmi dobrou zkušenost s řízením výuky pouze přes definované cíle, kdy způsob, jak jich dosáhnout, je zcela v rukou dětí. A jaké vlastně jsou ty námi definované cíle (akceptační kritéria pro týmy):

  • 2.4. 2020 v 16:00 proběhne představení pro diváky - naše období z pohledu: 1. Vojenství & technika / 2. Život běžných lidí / 3. Umění & kultura / 4. Společenský systém (= "Velká historie")
  • Každý člen týmu dokáže říct 3 věci (něco) typické pro své období
  • Tým dokázal do svého představení zapojit alespoň 2 studenty z 1., 2., 3. ročníku
  • Každý člen týmu dokáže zařadit svou dobu do kontextu (a ví, co znamená "zařadit do kontextu")
  • Každý člen týmu dokáže říct 1 věc charakteristickou pro období soupeře a období zařadit do souvislostí
  • Tým vede dokumentaci, která v nějaké podobě zůstane pro přezkoušení
  • Tým pořádá pravidelné schůzky, na kterých se koordinuje

Hustý co... výstupy zatím nejsou moc fotogenické... pár fotek sem ještě přibude
Vyhraďte si čas 2.4. odpoledne!

PS. Zdá se, že tahle forma projektové výuky funguje. Tj. dát dětem rámec, cíle a zcela volný prostor uvnitř toho rámce...

Aktuálně

Škola v přírodě

24.6.2021 Konec školního roku znovu na Hájence s cílem dostat všechny na palubu.. více...

Červnové PROJEKTY

18.6.2021 Po přezkoušení jsme se znovu vrhli na projekty... více...

3D tisk - kam jsme se dostali s našimi projekty

3.6.2021 Webmaster se konečně dostal k aktualizaci webu - tak tady je první z novinek.. více...